Konfa

Åk 8 Tis kl 19:00-21:00

Konfa är Ryttargårdskyrkans och Johanneskyrkans konfirmationsundervisning. Vi träffas tisdagar 19:00-21:00 under ett läsår. Nedan ges en kort presentation av Konfa samt svar på några vanliga frågor.

Varför ska jag gå KONFA?

Vi vet att tonåringar är intresserade av andliga frågor och vill prata om sånt som Gud, döden och meningen med livet. Vi tar tonåringars djupa funderingar på allvar. Vill du diskutera livets stora frågor? Vill du testa om Gud verkligen finns? Vill du lära dig mer om den kristna tron? Då är Konfa i Ryttargårdskyrkan och Johanneskyrkan något för dig! Man behöver inte vara döpt för att gå Konfa i Ryttargårdskyrkan eftersom vår Konfa inte är någon bekräftelse av dopet. Man behöver inte ens vara troende utan det räcker med att vilja veta mer om kristen tro.

Vad gör man på KONFA?

En konfaträff börjar alltid med någon lek eller tävling. Sedan har vi en samling som till exempel kan innehålla praktiska övningar, samtal, filmvisning och berättelser ur Bibeln eller ur vardagslivet. Efter det är det fika i smågrupper där vi talar om veckan som varit och dagens ämne. Varje samling avslutas med en enkel andaktsstund med bön och ibland lite sång. Ibland träffas vi även hemma hos någon. Hösten inleds med ett konfadygn och i slutet av våren åker vi på ett konfaläger med andra konfagrupper i Östergötland, oftast kring Valborg. Det ingår även i Konfa att gå på ett antal gudstjänster under året.

Konfa 2
Som en fortsättning på konfaåret kan man gå Konfa 2. Konfa 2 har samma upplägg som Konfa 1 och följer materialet för UngdomsAlpha blandat med lite andra inslag. Konfa 2 är ett sätt att dyka ännu djupare i tro med en grupp som man förhoppningsvis är välbekant och trygg med, en försmak av hur det kan vara att ha en hemgrupp/cellgrupp.

Vad kostar det?

För det första – ingen som vill gå Konfa i Ryttargårdskyrkan och Johanneskyrkan ska behöva avstå av ekonomiska skäl. Kontakta oss om det är ett problem så finner vi en lösning. Grundavgiften för Konfa 1 är annars 800 kr och för Konfa 2, 400 kr. I avgiften ingår studiematerial, bibel (för Konfa 1) mat och aktiviteter under konfadygnet etc. Fika turas vi om i gruppen att ha ansvar för och då även betala. En avgift för vårens konfaläger (gäller Konfa 1) tillkommer och beräknas ligga på ca 900kr.

Vi träffas på tisdagar 19-21 och Konfa 23/24 startar i september.

Länk till anmälan för både Konfa 1 och Konfa 2 finns här: Anmälan

För mer information, kontakta:

Karin Götestrand, Ryttargårdskyrkan, 0737-290188 alternativt karin.gotestrand.felaktigryttargardskyrkan.se