Fritids

10-12 år Vardagar från kl 13

Välkommen till Ryttargårdens fritids!

Här finns möjlighet att vara med kompisar från den egna skolan och träffa nya från andra skolor. Vi har stora lokaler och har utformat rummen efter olika intressen. Vi erbjuder bl.a. biljard, pingis och TV-spel. Varje dag har vi tillgång till kyrkans sporthall. Vi har många spel, tidningar och möjlighet att pyssla. Vi ordnar även speciella aktiviteter ute och inne. Det finns även rum där man i lugn och ro kan läsa, göra läxor eller sitta och prata ett gäng. Vi hoppas att alla ska kunna hitta något som passar just dem. Vi ordnar också aktivitetsdagar som maskerad, talangjakt, mysterievecka, fotbollsturnering, disco och mycket annat.

Mellanmål serveras varje dag 14:30-15:30. Vi har ett varierat mellanmål med olika sorters bröd, pålägg, yoghurt och frukt.

Under sommarhalvåret har vi tillgång till kyrkans minigolfbanor. Det finns även stora gräsmattor för brännboll, fotboll eller andra lekar. På lov och studiedagar brukar vi ha olika aktiviteter för de barn som är anmälda. Vi badar, bowlar, går till något museum eller ut i skogen. En extra bonus med vårt fritids är pizzaugnen. Den brukar vi använda någon dag på loven då alla barn får göra sin egen pizza.

Vi vill skapa en god och trygg atmosfär där vi möter varandra med respekt. Vi önskar att det ska vara nära till skratt och att alla känner sig sedda och välkomna!

Samarbete med kommunen

Ryttargårdskyrkan har under flera år bedrivit fritidsverksamhet för barn 10-12 år (klass 4-6) under eftermiddagarna (eller hela dagar då skolan har lov). Detta är ett samarbete med Linköpings kommun.

Vem kan söka fritidsplats?

Vi har samma regler för barnomsorg som Linköpings kommun i stort. Den som arbetar eller studerar har rätt till fritidsplats för sitt barn. Föräldralediga och arbetssökande har inte rätt till fritidsplats.

Vårt upptagningsområde är T1, Garnisonen. Vi tar även emot barn som bor eller går i skola någon annan stans.

Vi har ett begränsat antal platser. Turordning gäller det ködatum man får genom ansökan på Dexter via kommunens hemsida. Syskonförtur gäller enl. kommunens ordinarie regler. Om man inte får plats från start ordnar kommunen en tillfällig plats vanligtvis på resp. skolas fritids för barn åk F-3.

Öppettider

Måndag-Torsdag kl 13:00-17:30
Fredag kl 13:00-17:00

Om det finns behov av tillsyn efter våra ordinarie öppettider eller under dagar vi har stängt löser vi det i samråd med föräldrar.

Studiedagar öppnar vi kl 7:45 och stänger ordinarie tid.
Lovdagar har vi öppet kl 7:45-17:00.
Under jullovet är fritids stängt under mellandagarna.
På sommarlovet har vi stängt 4 veckor under juli månad v. 27-30.

Ryttargårdens fritids har engagerad personal som värnar om barnens bästa.

Personaltätheten anpassas efter antal barn och behov.

Fritidsplats till hösten

Under april månad delar vi ut info till alla barn i åk 3 på Fridtunaskolan.

6 maj bjuder vi in alla intresserade till öppet hus.

Läs om hur du ansöker genom att klicka här.

Välkomna att höra er till oss:

E-post: fritids.felaktigryttargardskyrkan.se

Telefon: 013-31 41 98, Föreståndare: 013-31 41 94